Mi dönti el, milyen műfajba kerül az, akinek a hangja több mindenre is alkalmas és aki a zene felől közelíti meg az előadói pályát? Ezt járjuk körbe Koncz Zsuzsa slágeréből kölcsönzött címünkkel.

Mozog az - alkalmasint nem lebecsülendő -  könnyűzenei iparban jó pár énekes, aki az opera felé is vehette volna az irányt. Énekstílusa, hangképzése operai elemeket mutat, s legsikeresebb dalainak némelyike akár kis operaáriának is tekinthető. Ahogyan Koncz Zsuzsa dalában - talán más értelemben, de ide illően szerepel: "Lehetett volna, mégsem az lett"...

Kis gyűjteményünk első darabja Engelbert Humperdinck, aki talán a hetvenes években élte fénykorát. Kissé baritonális tenorját sok operaénekes elfogadná, amint a  spanyol szemekről (Spanish Eyes) énekel.

Itt pedig egykori vetélytársa, a kiváló Tom Jones, amint Deliláról, a szerelméről énekel egy kerek kis áriát (Delilah). És benne az az érzelmektől telített kis elcsuklás - rögtön eszembe jut róla a Kacagj Bajazzó ária! Jones így is elért egyet mást :-), de micsoda operai hőstenor (vagy bariton?) lehetett volna!

A mi Korda Györgyünk is beszállhatna a tenorversenybe: Aki melletted él. Figyeljük meg a végén a magas hangot!

Jöjjön most egy-két tenore di grazia (tenor leggiero). Itt van mindjárt Karel Gott és a Lady Carneval. A záró magas hang igazi Rossini- és Donizetti-tenor lehetőségét villantja fel!

Hasonló a fiatal Gianni Morandi: "Térden állva jövök hozzád", ráadásul az opera őshazájából.

Michael Bolton hősies tenorja jól bírja a gyönyörű és szinte mindjárt a csúcson kezdődő "Ha egy férfi szeret egy nőt" (When a Man Loves a Woman) c. dalt. Ő egyébként bátrabb a többieknél, műfajából kilépve elénekelte Puccini Turandotjából a Nessun dormát is.

Ami azt illeti, elég férficentrikusra sikerültek eddig a dolgok. Javítsunk, vegyünk példaként három hölgyet is.

Én sokra becsülöm Jennifer Rush áradó hangját "A szerelem hatalma" (Power of Love") c. dalban. Nem akármilyen operai mezzo lehet volna ugye?

Celine Dion hangszíne talán nem igazán operai, de a hangminőség, technika és stílus olykor igen. Ő is "A szerelem hatalmával" jön. Ki a jobb?

Barbra Streisand még közelebb van egy operaénekeshez, amennyiben színész és énekes is. A "Szerelmes asszony" (Woman in Love) c. dalban tényleg megcsillant operai erényeket is.

Nem kétséges persze, hogy ezek a művészek jól csinálják, amit csinálnak (csinálták, amit csináltak) opera nélkül is. Azt mondják,  a könnyű műfaj egyébként is kifizetődőbb hírnévben, csillogásban sőt talán anyagiakban is. 

De jó volt - olykor az időben is utazgatva - egy kicsit eljátszani a gondolattal, nem?

Szerző: alvarezfan1111  2012.02.13. 20:58 Szólj hozzá!

Címkék: barbra streisand korda györgy celine dion michael bolton tom jones karel gott gianni morandi jennifer rush engelbert humperdinck

A bejegyzés trackback címe:

https://operazona.blog.hu/api/trackback/id/tr344102469

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása