A következő bejegyzést megírtam, de haboztam közzétenni. Mint látni fogjuk, kapcsolódik az operához, de nem éppen a lényegről szól. Végül az bátorított fel, hogy a blog egyik kedves olvasójának először szépsége miatt tűnt fel egy operaénekesnő, s érdeklődött, mi a véleményem az énekesi kvalitásairól. Szerencsére csupa jót mondhattam. Azt a tanulságot is levontam a dologból, hogy - mint szinte mindenhez - az operához is többféle út vezet, s majdnem mindegy, ki, melyiken indul el, ha végül odaérkezik. Meg aztán, egy kis lazítás ebben a műfajban sem árthat...

ORSZÁGUNK TÍZ LEGSZEBB SZŰZE, HÓSZÍN MELL ÉS RÓZSA SZÁJ...

Az élet minden területén rendeznek szépségversenyeket: megválasztják a strand szépét, a város szépét, a felsőoktatás, az ország és a világ szépét. Odaítélik a legszebb sportoló, a könnyűipar, a turizmus és még ki tudja, milyen terület szépségkirálynőjének címét. Ha jól emlékszem, legutóbb az interneten már az önkormányzati választások szépére is lehetett voksolni.

A színpadi szépség azonban bonyolultabb dolog. Hajdanában, amikor elsősorban a színésznők körül forgott a színházi világ, sokat törték a fejüket a színházi szakemberek és persze a dívák rajongói is, vajon miben áll a titok. Ha jól emlékszem, Bókay János könyvében (2) olvastam, hogy "Fesd ki magad és megmondom, színésznő vagy-e." A teszt azon alapulna, hogy festék és rivaldafény nélkül a színésznők állítólag nem is olyan szépek; viszont a legszebb "privátnő" is megcsúnyul, ha kifestve a rivaldafénybe állítják.

Ma a dolog még annyival is bonyolultabb, hogy immár a férfi színészeket, szereplőket is szokás vonzerejük szerint megítélni s ennek nyíltan hangot is adni.

HA ÚJRA HALLGATOM HANGODNAK LÁGY SZAVÁT, MIKÉNT HA HALLANÁM ANGYALOK SZÓZATÁT...

Természetes, hogy a komolyzene és az opera sem vonhatja ki magát teljesen mindezekből.  Talán nem is baj ez, hiszen a "komoly" műfajok is az életről szólnak, annak minden vonásával együtt. Az operai szépséget az éneklés teszi még összetettebbé. Gyakori, hogy a nem túl előnyös külsőt a színészi játék és/vagy a kifejező ének képes teljesen ellensúlyozni.

A beszédhanghoz hasonlóan az énekhang is lehet vonzó, sőt szexi. Persze az operában (még) nem lehet karcos női vagy férfi hangon áriákat "elrecsegni", de a hangban ezen túl is végtelenül változatos lehetőségek rejlenek.

Mario Del Monaco, a közelmúlt - vagy talán örök idők - legnagyobb hőstenorja írja önéletrajzi könyvében (1) Mafalda Favero szopránról: "Mafalda rendkívül egyéni hangszínű lírai szoprán volt és elbűvölő asszony. Amikor énekelt, számtalan megható érzést is sugallt a nézőknek...". Ugyanő egy másik partneréről: "Lina Bruna Rasa hangjánál különösebbet és érzékibbet viszont soha nem hallottam."

Persze a külső szépség - különösen bizonyos szerepekben - az operaszínpadon sem hátrány.

SZABAD, SZABAD SZÉP HÖLGYEK, S TI JÓ URAK...

Szerveztünk egy kis házi "szépségversenyt" az opera világában. Ne feledjük azonban, hogy ezek a művészek csak "mellesleg" szépek vagy jóképűek. Elsősorban olyasvalakik, akik rendkívüli énekhangot és zenei képességet kaptak ajándékba, s akik kiművelték adottságaikat azért, hogy az ajándékot szétoszthassák közöttünk. Ha tetszik, az operában a szépség időtlen, s gyakran összefonódik benne a külső és a lélek. S persze, nem törekedhettünk teljességre... De miért ne írná meg az Olvasó, kiket hiányol, kik azok, akiket ő különösen kedvel?

Nehézkes lenne fényképeket mellékelni ebbe a blogba. Az idézett honlapokban azonban bőven akadnak szebbnél-szebbek és jobbnál-jobbak. S persze ott meg is hallgathatjuk a művészt...:-)

Ó, TE GYÖNYÖRŰ LÁNYKA, Ó, HADD CSODÁLLAK E HOLDFÉNY SZŐTTE, CSILLOGÓ LEPELBEN...

- Anna Nyetrebko: Napjaink egyik szoprán szupersztárja a  Wikipédia cikke szerint Anna Jurjevna Netrebko (Анна Юрьевна Нетребко), aki Krasznodárban, Oroszországban született. Jelenleg orosz és osztrák állampolgár, Bécsben és New Yorkban lakik. Tekintsük meg a honlapját és a Wikipédia cikkét a továbbiakért.

- Elīna Garanča: Lett mezzoszoprán, hangfajának egyik legtöbbet foglalkoztatott művésze. Honlapjáról megtudjuk, hogy Lettország fővárosában, Rigában született. Muzsikus-családban nevelkedett, 1996-ban beiratkozott a rigai Lett Zenei Főiskolára. A továbbiakról a honlapja és a Wikipédia cikke tájékoztat.

- Kristīne Opolais: Lett szoprán, honlapja szerint a Lett Zenei Főiskolán és Amsterdamban tanult, az utóbbi években komoly nemzetközi karriert futott be. Sikereinek részleteiről és egyebekről a honlapja tájékoztat, meglepően nagy  fotógyűjteménnyel.

- Nina Stemme: Svéd szoprán, nemzetközi karrierrel. Honlapja életrajzi adatairól keveset árul el, másban azonban informatív. A Wikipédia cikke szerint az énektanulással párhuzamosan közgadaságtant hallgatott a Stockholmi Egyetemen. Ezután következtek a további operai tanulmányok és a sikerek.

- Renée Fleming: Amerikai szoprán, az opera egyik "nagyasszonya". A Wikipédia cikke szerint Indianában, Pennsylvania államban született,  Rochesterben (N. Y.) nőtt fel, szülei zenetanárok. Egy korábbi és egy újabb honlapja is van, amelyekből fényes karrierjéről és egyebekről tájékozódhatunk. Az utóbbi években Magyarországon is fellépett.

- Maki Mori: Japán szoprán, nemzetközi karrierje kezdetén,  ez a honlap kvalifikálja őt a mi kis vetélkedőnk résztvevői közé. Az interneten ma még viszonylag keveset tudunk meg róla, de érdemes lehet pályafutását követni.

CSÓKOT LOPNI ÉS SZÍVEKET ZÚZNI, KIS ADÓNISZOM NEM FOGSZ TE MÁR...

Megjegyzés: Kéretik figyelembe venni, hogy egy férfi sem tudja, én sem, mi kell a nőnek. :-)  Azért igyekeztem.

- Jonas Kaufmann: Tenor, a Wikipédia cikke szerint Münchenben született és ott végezte alapvető zenei tanulmányait is. Ezután különböző német színházakban énekelt, míg a 90-es évek közepétől beindult nemzetközi karrierje is. Ma nagy, baritonális tenorja van, többek között szép Wagner-alakításokat várunk tőle. honlapja és nem hivatalos honlapja e linkeken elérhető. Az utóbbi években ő is fellépett Magyarországon.

- Vittorio Grigolo: Olasz tenor, immár jelentős nemzetközi karrierrel. Könnyűzenét is énekel(t). Honlapja szerint Arezzo városában, Toscanaban született, s Rómában nőtt fel. Négy évesen már vonzódott a zenéhez, s gyermekkori kórus-karrierje után a lehető leghamarabb elkezdett éneket tanulni. Huszonhárom évesen debütált a milánói La Scala operaházban, s ezzel megindult nemzetközi karrierje is.

- Eric Cutler:  amerikai tenor. A Wikipédia cikke szerint Adelben, Iowa államban született. A bel canto, s Mozart műveinek specialistája, a  Metropolitan Opera National Council Auditions  1998. évi nyertese, továbbá 2005-ben elnyerte a Richard Tuckerről (legendás amerikai tenor) elnevezett díjat is. A Metropolitan Operában Anna Nyetrebkoval együtt játszott főszerepet Bellini Puritánok c. operájában, ez DVD-n is megjelent, nálunk is hozzáférhető.Lásd a honlapját is.

- Dimitrij Hvorosztovszkij: Дмитрий Александрович Хворостовский, orosz származású, világhírű bariton. A Wikipédia cikke szerint a szibériai Krasznojarszkban született, énekversenyek sorát nyerte meg. Világkarrierje a Cardiff BBC Singer of the World competition megnyerésével kezdődött 1989-ben (Bryn Terfelt, az azóta ugyancsak világhírű baritont utasította maga mögé). Ma Londonban él, sikereiről, személyiségéről honlapja és egy hangulatos magyar nyelvű cikk tájékoztat.

- Rodney (Rod) Gilfry: Vezető amerikai bariton, a Wikipédia cikke szerint Covinaban, California államban született és West Covinaban és Claremontban nőtt fel. Nemzetközi karrierje 1987-ben, a frankfurti operaházban indult, Mozart-specialistaként ismert. Honlapja szerint színészként is dolgozik, a University of Southern California Thornton School of Music intézmény oktatója, s fellépései között énekművészetet tanít. Nézzük meg ezt az interjút és ezt a kis portrét.

- Nathan Gunn: Vezető amerikai bariton, a Wikipédia cikke szerint énekesi karrierjével párhuzamosan a University of Illinois énekművészet tanára is. A továbbikat lásd a honlapján. Éneke mellett kidolgozott izomzatáról is ismert; ez utóbbi vonásával különösen illúziókeltő például a Gyöngyhalászok c. operában (lásd a képeket a honlapján). A számunkra is ismerős humorista, Colbert a Gunnal készített humoros interjúban "szuperszexi operasztárnak" nevezi.

A "versenyzők" bemutatása után a döntést mindkét kategóriában az Olvasóra bízzuk. :-)

További ajánlott feladatok az Olvasónak:

- Milyen operákból származnak a nagybetűs címek?
- Mit jelent "Krasznodár" neve és milyen összefüggésbe hozható Annával?
- Hogyan kell kiejteni Garanča és Opolais nevét?

Az eredményt akár meg is írhatja egy megjegyzésben a bloghoz - csakúgy, mint egyéb gondolatait, amelyek a tárgyhoz kapcsolódnak.

(1) Mario Del Monaco (ford.: Majtényi Zoltán): Életem és sikereim, Zeneműkiadó, Budapest 1984
(2) Bókay János: Egy rózsaszál szebben beszél, Zeneműkiadó, Budapest 1878

Szerző: alvarezfan1111  2010.12.03. 21:55 Szólj hozzá!

Címkék: nyetrebko anna hvorostovsky dmitri fleming renée garanča elīna gilfry rod grigolo vittorio gunn nathan kauffmann jonas maki mori opolais kristīne stemme nina

A bejegyzés trackback címe:

https://operazona.blog.hu/api/trackback/id/tr213111167

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása