Akit kiskorában nem kergettek az asztal körül, ha elhanyagolta klasszikus zenei tanulmányait, azt érhetik később e területen meglepetések. Így vagyok ezzel én is.

Tudtad-e, hogy Richard Straussnak a néven kívül nincs köze a bécsi Strauss-dinasztiához, a keringőkirály Johann Strausshoz? Tudtad-e, hogy a 2001: Űrodisszeia (2001: Space Odyssey) c. legendás film címzenéje nem más, mint R. Strauss Imígyen szóla Zarathustra (Also sprach Zarathustra) c. művének részlete. Természetesen  más alkotásokban is előfordul, valahányszor az evolúcióról, a tudatra ébredésről vagy egyéb magasztos történésről van szó.

Ha az ember megnézi (lásd például Wikipédia) Richard Strauss műveinek listáját, tematikáját, életrajz nélkül is elhiszi, hogy nincs rokonságban a keringőkirállyal.

Ma R. Strauss egyik legtöbbet játszott műve a Rózsalovag (Der Rosenkavalier). Az opera (olykor vígoperának is nevezik) cselekménye elég bonyolult, nagyon tömören arról szól, hogyan pártol át az ifjú Octavian gróf a jóval idősebb, előkelő marsallné szeretője, a gazdag hadiszállító lányához, az ifjú Sophiehoz, s hogyan kénytelenek elfogadni ezt a tényt a többi szereplők.

Az opera elején a marsallné fogadást ad, s ekkor énekli el neki az olasz énekes - egy hódoló megbízásából - híres szerenádját (Di rigori armato il seno). Ez az ária nekem is az egyik nagy kedvencem. Egy régebbi, hagyományosabb rendezésben egy hosszabb jelenetet is megnézhetünk, melyben a marsallné rokonával, a házasságra készülő Ochs báróval beszélget, majd kezdődik a fogadás. Az olasz énekes a számláló 5:35 állásánál következik. 

A - lírai, de meglepően értelmes és mértéktartó - szöveg arról szól, hogy acélozzam bár meg a szívemet, legyek elutasító s lázadjak a szerelem ellen, mégis egy pillanat alatt legyőzhet egy kedves szempár; a jégszív nem állhat ellen a tüzes nyílnak.

Az ének egyébként iszonyúan nehéz.

A rózsalovag az ifjú Octavian, aki a lánykérés jeleként ezüst rózsát visz Sophienak. Ekkor találkoznak először, az ifjú gróf ekkor ugyanis még nem magának kéri a lányt, hanem a bumfordi Ochs bárónak.

Octaviant rendszerint mezzo énekesnő játssza, a gróf ugyanis - ellentében például Ochs báróval - finom lény, annyira, hogy - szegény Ochs kárára - olykor nőnek öltözve kelt illúziót az operában.

Hallgassuk meg Sophie és Octavian kialakuló szerelmének kettősét az ezüstrózsa átadásakor, fiatal, tanuló énekesnők nívós, koncertszerű előadásában (lány a rózsával: Octavian, ekkor még  rózsalovag;  másik lány: Sophie).

Itt egy hosszabb színpadi jelenet, zenekarral: Sophie egyedül marad otthon, majd a számláló 4:0 állásánál belép a rózsalovag, s kezdetét veszi a kettős.

Miről énekelnek a rózsa átadásakor? Először arról, hogy miért is jött Octavian és milyen szép a rózsa, amelyet rózsaolajjal még illatossá is tettek. Azután egymásra terelődik a figyelmük, s ha jól értem (a szöveg meglehetősen költői), megtestesülni vélik a másikban korábbi ábrándjaikat; rádöbbennek, hogy ez egy csodás pillanat, amelyet halálukig nem felednek.

Én a kettős elején, majd később is előforduló, pár másodperces, disszonáns motívum miatt lettem Richard Strauss igazi híve. E motívum "betolakszik" a Wagner árnyát felidéző, kissé elvont, de melodikus zenébe, jelezvén, hogy e szerelem nemcsak örömöt hoz az opera szereplőinek - zeneileg pedig több évtizeddel előre mutat. A motívum visszatér az opera végén is, amikor a két szerelmes egyedül marad.

Zárjuk a marsallné I. felvonás végi töprengéseivel: Miért öregszik meg az ember, a nő, ha belül ugyanaz marad... S ha már kell, miért kell mindezt ilyen világosan látnunk... A zenén ismét mintha Wagner árnya suhanna át, de ez már valami személyre szabott, deheroizált, frivol felhangokkal átitatott, új dolog.

Olasz opera, francia opera, német opera vagy jó opera, kedves Olvasó?

 

Szerző: alvarezfan1111  2010.07.29. 17:51 Szólj hozzá!

Címkék: strauss richard zarathustra 2001: űrodisszeia di rigori olasz énekes rózsalovag

A bejegyzés trackback címe:

https://operazona.blog.hu/api/trackback/id/tr33111415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása