Valójában az opera és más zenei műfajok kapcsolatáról szeretnék írni.

Az egyik típus az, amikor operaénekesek kirándulnak a könnyű műfajba (crossover), nem mindig, de sokszor magukkal hordozva operai hangképzésüket, énekstílusukat. Szinte minden operaénekes megteszi ezt, csak egy rövid lista: Placido Domingo, Marcelo Alvarez, Sass Sylvia. Külön kategória például a tenor Gerdesits Ferenc, akinek egyenesen rock kötődései vannak.

Egy másik típusnál bizonyos énekesek rendszeresen énekelnek - bár nem feltétlenül operaházakban - operát és könnyű műfajt egyaránt. Többé-kevésbé ide sorolható például a múltból Tino Rossi, Mario Lanza, akik a könnyű műfajnak is sztárjai voltak, egyúttal filmcsillagok. Napjainkból talán a sikergyáros Andrea Bocelli vagy Vittorio Grigolo említhető meg.

A másik oldalról, könnyűzenei és musicalsztárok, Sarah Brightman, Hayley Westenra stb. olykor nekiveselkednek egy-egy operaáriának is.

Azután itt van a szimfonikus vagy opera-metal. Ez a muzsika az operazene "hangulatát", eszközeit, tematikáját használja fel súlyos mondanivalói közvetítésére. Jellegzetes képviselői: a Nightwish és a Miskolci Nemzetközi Operafesztivál speciális showján már fellépett Tarja (az egykori Nightwishből), Epica és Therion. E zenében olykor szerephez jut a szimfonikus zenekar is.

Ugyancsak egy lehetőség az operaslágerek átdolgozása a könnyű műfajok stílusában. Ezt sokszor szimfonikus zenekarok teszik szórakozásból és a bevétel növelése céljából. Olykor azonban a könnyű műfaj sztárjai is elcsábulnak, lásd a Pink Floyd vezéregyéniségét, Dave Gilmourt, amint Bizet Gyöngyhalászok c. operájából Nadir románcát (Je crois entendre encore) énekli.

Az operai átdolgozások változó színvonalúak. Most felhívnám a figyelmet néhány érdekes darabra. Nagy kérdés, hogy előbb az átdolgozást hallgassuk meg vagy az eredetit. Végül arra jutottam, hogy előbb talán az átdolgozást kellene.

Kattintsunk és az oldalon megjelennek a The East Village Opera Company zenei csoport feldolgozásai:

(a) Bizet Gyöngyhalászok (Les pecheurs les perles, Pearl fishers) c. operájából Nadir és Zurga, a két gyöngyhalász kettőse (Au fond du temple saint), amelyben közös szerelmük, az egzotikus papnő szertartását, megjelenését, báját írják le.

(b) Puccini Turandot c. operájából Kalaf herceg áriája (Nessun dorma, magyarul Senki sem alhat), amelyben a herceg Turandotról, a vágyott kínai hercegnőről énekel, aki az éjszaka letelte alatt megpróbálja kitalálni az ő nevét. Ha Turandotnak ez sikerül, a herceget kivégzik, ha viszont nem sikerül, a herceg elnyeri Turandot kezét.

(c) Puccini Gianni Schicchi c. operájából Lauretta áriája (O mio babbino caro), amelyben a lány igyekszik rávenni apját, hogy segítsen neki és szerelmének, hogy egybekelhessenek - a líra, az elszántság, és egy csipetnyi komikum keveréke.

Ha ez megvolt, jöjjenek az eredeti munkák: (a) Au fond du temple saint (b) Nessun dorma (a második bejegyzés az oldalon, hangszóró) (c) O mio babbino caro

Mi jut eszébe az Olvasónak, miután meghallgatta mindezeket?

Szerző: alvarezfan1111  2010.07.28. 17:38 Szólj hozzá!

Címkék: opera oregon metal crossover the east village opera company

A bejegyzés trackback címe:

https://operazona.blog.hu/api/trackback/id/tr133111897

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása